RENESANČNÍ SVÍCEN SE NA VÁS JIŽ TĚŠÍ NA HISTORICKÉ TRASE POLENSKÉHO HRADU!
Původ téměř 220 cm vysoké vzácné polenské památky se váže až k dobám, kdy Polná patřila Zejdlicům ze Šenfeldu a část dnešní Evropy byla ovlivněna Rudolfinskou kulturou a estetikou. Svícen prošel hned několika fázemi odborného a pečlivého restaurátorského zásahu, z nichž ta poslední byla ukončena na začátku letošního roku. Po zdárném přepravení do polenského muzea můžete tento renesanční skvost v současné době už opět obdivovat na hradní návštěvnické trase HRAD II.
Svícen je na svém vrcholu opatřen oboustrannou malbou na kovové desce v podobě ukřižovaného Krista, níže je pak umístěna otočná obruč o průměru cca 100 cm na napichování svící, která je držena pomocí volutových šlahounů zdobených listy a květy. Do plochy listů jsou vykovány obrysy jednotlivých lístků a jejich žilkování. Středový sloupek je tordovaný a tři nohy, jimiž je svícen opatřen jsou řešeny jako volutové proplétající se stonky, taktéž s kovanými ozdobnými lístky a květy. Mezi nohami svícnu můžete pak obdivovat tři malované kovové oválné kartuše, které zaznamenaly asi největší proměnu.
Ačkoliv byl svícen v minulosti již opravován, před tímto odborným zásahem byly rostlinné voluty na několika místech v nohách rozlomené, jedné noze chyběl koncový šlahoun a některé zlomy byly svázané drátky. Na povrchu se nacházel celoplošný černý přemalbový nátěr, avšak v defektech byla patrná původní barevnost, která byla potvrzená stratigrafickou sondáží a odběrem vzorků. Zlacené bylo také listoví okolo kartuší. Před převzetím díla na restaurování polychromie konstrukce a čtyř deskových maleb byly provedeny strukturální zásahy restaurátory kovů, při kterých došlo k opravě spojů, doplnění chybějících částí a celkové stabilizaci konstrukce svícnu.
V prvním kroku restaurování polychromie byla celoplošná přemalba na konstrukci svícnu sejmuta v několika krocích za použití směsí organických rozpouštědel zahuštěných v gelu, v kombinaci s mechanickým dočišťováním skalpelem, špachtlemi, kartáčky a dalšími mechanickými nástroji. Po sejmutí všech nevhodných druhotných zásahů z maleb a polychromie byly jednotlivé části díla opatřeny ochrannou izolační vrstvou. U maleb byla izolována také rubová strana. Defekty na malbách byly vytmeleny reverzibilním tmelem a vizuálně potlačeny reverzibilní retuší za použití restaurátorských barev. Chybějící polychromie svícnu byla retušována a místy rekonstruována pomocí pigmentů a původně „zlacené“ partie pak pomocí retušovacích barev. Malby byly opatřeny závěrečnou vrstvou laku stejně jako polychromie svícnu.
Renesanční svícen coby přímý svědek čtyř staletí polenských dějin se díky pečlivé práci odborníků dočkal znovuoživení své krásy i zásadního prodloužení své životnosti. Velký dík patří rovněž všem mecenášům, jejichž finanční podpora byla pro nás v druhé fázi projektu velmi cennou pomocí!
Na financování projektu se podílelo Ministerstvo kultury ČR, Město Polná, Spolek polenského muzea a firmy IP Polná s.r.o. a EKO-KOBA s.r.o.
Níže ukázky před/po. Celou galerii snímků najdete na našem facebookovém profilu.